Відкриття хвильвого
рівняння – приклад педагогічної діяльності, про який розповів відомий фізик
Дебай.
Дебай у той час був викладачем, професором в Цюріху. У нього був учень,
також викладач, Шредінгер, тоді ще мало відомий молодий учений. Дебай
познайомився з роботою де Бройля, в якій де Бройль, що висунув, як відомо,
гіпотезу про існування хвилевої структури електрона, показав, що за відомих
умов інтерференції можна замінити рух електрона хвилевим рухом.
Ідея еквівалентності хвилевого руху і квантовий
процесів, хвилевого руху і корпускулярного руху була сприйнята цілим рядом
фізиків дуже негативно.
Негативно віднісся до неї і Шредінгер. Коли Дебай
попросив його розповісти молоді про роботи де Бройля, Шредінгер спочатку
відмовився. Потім, коли Дебай, користуючись своїм положенням професора, знову
запропонував йому це зробити, Шредінгер погодився, і він почав шукати, як можна
було б пояснити ідеї де Бройля в якнайповнішій і точнішій математичній формі. І
коли він розповів про роботи де Бройля в тому уявленні, яке він вважав найбільш
точним, Дебай йому сказав: "Послухайте, адже ви ж знайшли новий чудовий
вид рівняння, який є фундаментальним в сучасній фізиці". Таким чином, в
результаті педагогічної діяльності було знайдено і хвилеве рівняння - основне
рівняння сучасної фізики.